Thursday, January 13, 2011

My puteri berlian ..

Salam ..

wah cepatnya dah hari Khamis. Khamis malam Jumaat ekekke. apa yang special ari ni? kalo aku biasa je, sama dengan hari-hari yang lain. hehe melainkan orang selalu benor sebut khamis ni special sebab tetttttt .. kahkahkah cam lucah jer bunyik yer.

tapi sebut pasal hari memang terasa pantasnya masa. datang kije kul 8.30 kadang-kadang terlajak kul 8.45 chait jangan ikot perangai aku ni, tak bagus. memang lambat jer skang ni. apa tak lambat kalo melayan puteri berlian tu dulu. kadang kena layan dia meraung depan pintu umah bbsitter. kena mujuk dulu. dah 2 tahun tinggal situ pon camtu jugak feel dia. ada je punca meraung. saja nak bagi mama stress.

okay, ari ni nak citer pasal Alya, puteri berlian Hani. dah masuk 2 tahun 3 bulan. kejap betol. dah pandai bercakap, mintak aiskrim, kfc, pizza. mekdi dia tak suka sangat (aku pon heran camne dia leh bezakan mekdi & kfc) hehe. pastu dah pandai buat sentence yang panjang-panjang. contoh:

"Mama, nanti balik kampong uwan yer?" (uwan ni mak aku, kat Pilah)
ataupon
"Mama, masak chicken yer?" sekali aku masak ayam, dia bantai meraung kededek nak fish pulak. heran betol aku. ke aku yang tak dengar masa dia mintak tu kahkahkah

atau paling best ayat dia ..

"Pakcik, bawak naik bas yaya jom naik tau" kahkahkahakah guling-guling aku laki bini dengo ayat tunggang-terbalik dia ni. kadang2 hubby marah aku sebab suka gelakkan Alya tapi dia pon sama gak gelak terbahak-bahak bila dengar si anak bercakap. yelah, budak 2 tahun kan? baru belajar menyusun sentence. takkan tetiba terus pandai ajaib tuu ..

Syukur Alya tidak mengalami masalah untuk bercakap. pelat pon tidak. aku ada dengar juga orang kata, kalo takmo anak pelat, kita parent ni yang kena mulakan sebutan dengan betul. contoh: susu. jangan le ngengada sebot "Alya nak syusyu tak?" cuba sebut pronounce yang betul is susu. contoh lain; makan - mamam, naci - nasi, titun - tidur dan banyak lagi. aku pon kadang-kadang tersasul gak sebut pelat-pelat konon-konon sore manje la gitu walhal salah tu. so insyallah anak akan pronounce dengan betol jika kita sudah biasakan dia sejak dari awal pertuturannya, insyallah.

seingat Hani, Alya mula bercakap masa berusia 6 bulan. punyalah excited bila dia sebut "mama". perkataan pertama. mama. ye memang bangga, sayu and terharu. poyo pon ada jugak hahahha. "papa" pulak ketika dia berusia hampir 8 bulan. papanya lagilah kededek sayu dengar puteri berliannya sebut. dahlah papa dok jauh masa tu, asal nak balik Kedah je sure sedih nak tinggalkan Alya yang dah pandai pangge "papa".

and, skang dah pandai counting one until ten. ABC tu kurang sket sebab dia lebih prefer counting. kalo time naik tangga, mesti neighbour aku dengo dia ngira. harap-harap neighbour aku tak kata poyo ler ekekke .. one two three .. pastu skang hari-hari nak tengok kakak gi sekolah. kakak ni maksudnya budak2 pompuan yang dah gi skul tu ler. dia excited betol. aku kalo buleh memang nak nganto dia skul masalahnya ada ke skul nak amik budak umo 2 yrs? kalo nurseri tu ada le kot. aku berkenan ngan Bahtera Ilmu Bukit Jelutong. dah call tanya tapi masalahnya principal tu kabo hanya amik kids umo 4 yrs above. tunggu le next year baru anto Alya gi skul.

ha lagi satu perangai puteri Hani ni. pandai merajuk, masuk bilik, tutup pintu, sebam muka ke bantal. ceh macam anak dara sunti plak dahhhh .. skang kena standby kunci bilik dia kat luar sebab takut dia gi tekan tombol tu plak. haru aku nak mengetuk pintu tu pulak. hehe

tu jer la kot yang sempat tulih sini. nanti sambung lagi. bye.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...