Friday, January 21, 2011

Dugaan awal tahun 2011 ..

Salammm ..

semalam, pertama kalinya dalam sejarah hidup Hani rumah kena pecah masuk. Ya Allah, betapa traumanya sehingga ke saat ini.

semalam, balik lambat. selalunya pukul 6 mesti dah sampai kawasan umah, amik Alya. tapi semalam nak dijadikan citer, ada briefing terpaksa tunggu sampai kul 7. sampai umah dalam kul 7.15, amik Alya then amik brg2 dalam kete terus naik tangga. sampai atas terbau cat. terfikir neighbour depan yang kata nak buat grill sebab ada tenant nak masuk. maybe dia kot so terus je jalan ke rumah. sampai depan umah nampak pintu terbuka luas, dalam gelap tapi hani terus je gi pintu. masa tu dok fikir husband dah sampai umah kot. boleh plak tak perasan grill dah kena bukak. letak alya kat bawah suh bukak shoes then hati berdetik. nape bagi salam husband tak jawab? hahhhhhhhhhhhhhhh otak terkesima bila nampak sofa berterabur. terus capai alya lari ke umah jiran sebelah. ketuk bagai nak gila. dia gi surau solat maghrib. lari ke umah jiran belah kanan plak, nasib baik ada menantunya baru lepas solat. macam nak kena heart attack aku sambil cakap umah kena pecah. dia berlari datang umah. mak, isteri dan adik dia pon ikot. aku tak berani masuk rumah. badan menggigil-gigil. aku nangis, cakap pon dah macam tak betol jer. terus call hubby. tu pon jiran yang tolong call sebab aku panik tak ingat nombor dia.

jiran lelaki tu masuk check kot ada lagi pencuri bedebah tu tapi dah memang cabut. so aku try masuk slow-slow sambil nangis. masuk bilik punyalah berkecah macam kena angin lintang. wardrobe Alya pecah and aku confirm DSLR NIKON aku dah kena rembat. uwaaaaaaaaaaaaaaaaa ..

then masuk plak masterbedroom aku, uwaaaaaaaaaaaa lagilah macam kapal pecah tenggelam. abih dia punggah kain baju dalam almari. yang ni pon aku dah confirm. gelang, rantai, cincin aku uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nasib cincin kawen, cincin tunang aku pakai kat jari kalo tak memang meraung jugak aku. kenangan tu.

duit ada dalam 120 hengget, aku selitkan bawah bekas jam. tu memang confirm dia kebas. confirm.
pastu aku pi hall, confirm lcd philips aku pon dia rembat. uwaaaaaaaa .. camne la dia angkut agaknya??

hubby balik dalam 8.30 malam, tengok-tengok then terus gi buat report kat balai polis bukit jelutong shah alam. dalam kul 11 malam polis penyiasat datang amik gambo, check cap jari.

aku masih trauma. nasib baiklah ibu (bekas bbsitter Alya), jiran-jiran datang bagi semangat dan temankan aku sampai hubby settle buat report. terima kasih kepada mereka sebab aku betul-betul tak tau nak buat apa. panik. nak call laki pon tak ingat nombot. uwaaaaaaaaaa ..

malam tadi tak tido sebab aku takut. terbayang-bayang bedebah tu dok bergerak-gerak dalam rumah aku sendiri. terbayang-bayang dia mengeledah almari, rumah aku uwaaaaaaaaaaa ..

ari ni awal pagi dah bangun dengan kepala sakit, aku demam. fikir nak betulkan grill, kunci pintu yang dah rosak. tapi ari ni cuti thaipussam. nasib baik ada indon keje site laki aku boleh datang buat tapi lepas maghrib sebab gombak jalan jem sebab orang gi batu caves.

so aku decided nak gi kapar, sebab ada call en arashid. dia suh datang nak jumpa sorang ustaz ni. usahalah kan. so kami ke sana dulu. pintu rumah main tutup macam tu je and pesan kat neighbour minta tengokkan sementara kami kuar.

dah jumpa ustaz tu rasa lega sket. dada pon takdelah berdegup kencang lagi. dia buatkan air penawar suh aku minum. and adalah 2-3 benda yang dia bagi tau. insyallah kami akan amalkan zikir dan doa yang dia bagi insyallah.

kejadian semalam betul-betul menakutkan hani. cuma hani bersyukur sebab kami tiada di rumah masa kejadian. bayangkan kalo kami anak beranak berdua je dalam rumah. tak tau apa akan jadi. cumanya, hani terdetik dalam hati sebab isnin lepas tombol pintu stuck. mungkin masa tu bedebah tu ada try tapi disebabkan hani cuti mungkin dia kensel nak pecah masuk. maybe.

ya Allah, kau berikanku kekuatan, keyakinan untuk teruskan kehidupan. dugaan ini sungguh besar namun ku redha. aku percaya semua yang berlaku ni ada hikmahnya. insyallah kalo ada rezeki benda-benda yang hilang tu boleh dicari ganti. takpelah ini semua ujianNya.

doakan Hani sekeluarga ya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...