Monday, August 4, 2014

Selamat Hari Raya!

Assalam. Salam 7 Syawal 1435H. 

Alhamdulillah baru berkesempatan update blog. konon nak wish korang selamat hari raya before balik kampung tapi 2 hari kakton demam. Khamis, Jumaat mc. demam semput berulang amik neb kat klinik 4 jam sekali either admit ward ohh tak nak akakk. so memang before raya tak sihat sangat. kuih pun ada yang tak abis dihantar, nak kena pos esok :) ampunnn kakton memang demam, nak drive gi klinik pon macam tak sampai2 huhu.

Jumaat malam dalam pukul 12 baru gerak nak balik kampung. tu pon nak singgah rumah tailor ambik baju kurung hehe gila tengah2 malam pi rumah orang baju punya pasaiii ehehhe.
sampai kampung dalam pukul 3 pagi. mata segar je sambil batuk kung kang kung kanggg eehehe terus bersahur sambil sembang-sembang ngan mak.

sabtu. masih berpuasa. sebok ke pekan k pilah beli barang dapur mak. pastu macam biasa singgah kedai emas. tukar emas beli emas repair emas cuci emas semua nak dibuat time suntuk macam ni. orang beli emas macam beli ikan kembong bak 3 kilo hahahhahaha. oh ya emas masa tu 916 RM126.00/gram. gila murah dari KL kannn hehehe. boleh beli 8 kilo terus pastu lepas raya ko gigitlah sket-sket gelang ke rantai ke hahaha.

Ahad. buat lemang. dah siap lemang baru buat rendang ayam. kali ni beli 3 ekor ayam pencen terus buat rendang. daging tak buat sebab macam banyak sangat yang ada kat rumah ni bape orang je pon. daging just simpan dalam esbok. kalo dah balik ramai2 baru masak, fresh rendang baru best kannn ..
malam. mak ke hospital. pakngah yang admitted sejak sabtu semakin lemah. pakngah memang ada sakit jantung. jantung dah bape kalo operate. maklom makin tua. jantung pon lemah. paru-paru infection. aduhai esok nak raya nihh :(

Isnin. pegi sembahyang raya di surau depan rumah. macam biasa. sedara-mara jiran tetangga muka yang sama je tiap tahun hehhe. lepas makan cuci pinggang baru balik rumah. tu pon baru sempat cium tangan asben baru nak makan dah ada yang datang rumah beraya. memang 1st raya busy melayan, basuh cawan kemas meja hhehehee.

anak-anak pakngah datang beraya ke rumah dari hospital. kitaorang plan nak melawat pakngah lepas asar nanti sambil melayan tetamu yang datang tak henti-henti nih. tapi menjelang asar anak pakngah call bagi tau pakngah sudah pergi dijemput Illahi :( innalilllahwainaillahirajiun :(( moga arwah pakngah ditempatkan di kalangan umat yang beriman insyallah :)

okay lepas beraya di K Pilah jom balik Kelantan. selasa raya kedua bergerak ke Kelantan. sehingga hari Jumaat. then balik semula ke home sweet home. Alhamdulillah perjalanan kami berjalan lancar dan selamat. 
Raya tahun ni bagi saya kurang meriah. dalam kesedihan dalam kedukaan. bukan sahaja bersedih dengan pemergian pakcik saudara, MH17 juga meninggalkan kesan kepada saya ditambah dengan monolog di televisyen yang berulang kali menyiarkan bacaan Alfatihah mampu membuatkan saya menangis. perasan tak tahun ni takbir raya seakan tidak banyak disiarkan? kalo ada rasanya akan menambahkan lagi kesedihan di hati semua pihak yang terlibat. entahlah hati ni mudah sangat sensitif, makin tua maybe :)

isu Gaza, Palestin pon membuatkan saya bersedih, tak sanggup nak tengok gambar2 di fb yang banyak melibatkan anak-anak kecil. oh sedihnya kita di sini beraya sakan dengan makanan dengan pakaian serba baru 7-8 pasang tapi mereka di sana penuh derita. dengan tiada makanan, tiada bekalan elektrik sehinggakan ada bayi yang berada di dalam inkubator meninggal dunia oh tuhan selamatkan mereka terutamanya anak-anak kecil, anak-anak syurga itu. kesedihan ini terlalu sukar diungkapkan. kita beraya dengan sederhana, dengan kesyukuran kerana kita masih bernafas di negara yang aman tiada sengketa insyallah.

terlalu panjang jika diungkapkan. terlalu sebak. 

apa pun saya Hani mohon maaf kepada semua pembaca blog ini, yang sudi singgah, yang sudi menjadi customer tetap, yang sudi membeli dari KedaiKakton, yang sudi menjadi kenalan. mohon maaf zahir batin jika ada yang terasa dengan apa yang ditulis. kosong-kosong ye :)

jemputlah datang beraya ke rumah jika sudi, manalah tau jika ke area Shah Alam or Sungai Buluh, just call Hani. no 012 228 1418. 
selamat hari raya :)

*gambar raya sekeping pon takde. ni je gambar kami berempat, ulangan. tak basi pon hehe*



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...