Monday, June 30, 2014

Salam Ramadhan 1435

Assalamualaikum wbt.

Salam Ramadhan 1435H. Hari ni hari kedua umat Islam berpuasa.
Semalam Hani berkesempatan balik ke kampung bersahur, berpuasa dan berbuka dengan emak. Alhamdulillah kali ini kami masih diberi peluang untuk menyambut Ramadhan :). seronok tengok emak masak lauk kegemaran terutama bila anak manjanya ini balik ke kampung. nak makan apa just cakap ajer. pastu emak masih larat untuk memasak makanan tradisi seperti lemang, rendang. dah banyak kali cakap tak perlu buat semua tu sebab kita menyambut puasa bukannya nak raya kann. tapi emak dah menjadi kebiasaan dia confirm dia masak lemang juga a day before.

Balik Sabtu petang. maklumlah asben keje Sabtu sampai pukul 5. Hani pulak bukak booth kat Denai Alam dari pagi hingga 1 petang. tu pun bergegas balik nak berkemas. settle kemas, cuci baju, susun kain baju, packing ala kadar asben pun sampai rumah. pukul 6 barulah kami memulakan perjalanan. 

highway tak sesak tapi still banyak kereta. masing2 melayan keletihan. dalam pukul 9 malam kami sampai ke kampung. macam biasa memang simpan perut sebab mak akan masak banyak makanan. ada rendang ayam, rendang daging, lemang, kuih muih. wahh tersandar memasing lepas tu. 

sambil sembang ngan mak sambil layan mata terus terlelap. letih sangat ditambah pula cuaca yang panas terik sejak 3-4 minggu yang lalu. sahur alhamdulillah masing2 bangun segar bugar. sahur makan makanan malam tadi je, just panaskan semula. 

Ahad. tengahari baru kitaorang keluar ke pekan Pilah. dah cakap kat mak nak beli udang nak buat sambal petai wahhh terliur nihh. tapi udang takde yang besar-besar just biasa2 je alamakkk tu la sapa suruh keluar lambat kan dah abihhh hehe.

nah sambal udang kaktonnn :)


pastu mak teringin nak buat masak lemak suhun. perghhh ada pulak sambal kundang ikan bilis. sangat menyelerakan. korang tau ke sambal kundang ikan bilis nih? kundang tu buah kundang cuma belum masak lagi pastu mak racik2 halus. tumbuk ikan bilis ngan cili api. pastu gaul kesemuanya. memang sedapp !!


nahh tengok nihh ada ikan sepat masin. ada sambal kundang ikan bilis, ada suhun, ada sambal udang petai, ada rendang ayam dan daging. gila tak senak perut haha pastu asben pulak gi pasar ramadhan. beli sampai 3 jenis air. tu pasal i malas nak gi pasar ramadhan takut terjebak, membazir.


kita makan sedap2 macam ni sambil tu kita ingat-ingatlah ada juga insan yang kelaparan takde makanan lansung. kita berpuasa bukan takat menahan diri dari makan minum malah nafsu juga; nafsu membeli makanan sampai terlampau hingga membazir nauzubillah. di kala kita makan mewah dan enak-enak ada orang lain yang sengsara masyallah. semoga kita manfaat Ramadhan kali ini dengan penuh makna Insyallah. 

Salam Ramadhan buat semua yang singgah di blog Hani nihh :))

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...