Monday, November 15, 2010

My mom reti masak chicken rice kata Alya ..

 
wahh tetiba cik poan besar ada mood nak masak resipi antarabangsa walhal penat balik berjalan tak hilang lagi. ni semua gara-gara teruja dapat resipi dari kakak kat opis, Kak Ana. terima kasih sebab sudi bagi resipi yang betol2 senang nak ikot. takde la aku bersusah-payah mengukur halia bape inci. hahahha sebab aku ni jenis tak suka resipi remeh-temeh. aku suka masak simple tapi sedap. sedap kat tekak laki acik la. main campak-campak jer kan senang gitu. kalo susah sangat, makan je kat the chicken rice shop kan??
skang ramai yang suka prepared sendiri nasi ayam kalo nak buat makan2. ada yang sanggup amik course terutamanya nasi ayam hainan. mahal jugak course tu. aku kalo mintak resipi kat kakak-kakak kat opis ni memang bertuah la dorang nak bagi. kena bayo wehhh .. hahhahaahaa ..

so petang semalam poan besar masak nasi ayam. kelaparan hubby dan Alya menunggu nasi ayam special ni siap. si Alya tak tido-tido tunggu nasi ayam ni masak, kesian dia. Syukur le menjadik juga kecuali aku tak reti buat kicapnya hahahhaa kak ana lupa nak tulih lam resipi. dia main cakap jer mana le aku nak henggatttt .. hehehe takpe next time aku tulih resipi tu complete.

benarnya senang jer nak buat tapi nak bagi sedap, lazat, enak segar dari ladang tu yang payahh. berpeloh aku kat dapo. bila dah masak terus takde selera nak makan beria sebab kepenatan, tapi hubby makan sampai berpeluh. hahaha sedap ye bang?? ada seperiuk nasi awak kena perabihhh


ni method masakannya. senang je cik yah. campak-campak je dah masak. iye la sangat tu hhahaha .. kena jeling-jeling gak resipi fotostat ni wakakaka .. jujurkan aku? hahaa


kira menjadik jugak ler nasi hayamm poan besar kali ni. dulu time skolah penah gak belajar buat tapi lain resipinya. bila sebut belajar nasi ayam, aku sebak. sebak wehh .. sebab aku dulu belajar nasi ayam 1 pantry ngan arwah Mai Elny Sefrina, kawan aku yang meninggal masa latihan kapal terbang kat Kuala Muda, Kedah tahun 2004. teringat arwah bawak sekor ayam untuk aku dan dia. masak macam nak makan 10 orang cekgu Anis kabo hahaha. Al fatihah untuk arwah!

so korang silalah jamu mata yer .. lain kali aku dah terer macam Chef Wan aku buat le jamuan nasi hayam hikhikhik jangan lupa baca bismillah sambil tengok gambo nehhh muahahaa ..

2 comments:

-iLLa- said...

ayam tuh apa bahan ko perap?

Hani said...

bawang besar, bawang kecik, halia, bawang putih. kicap, sos tiram, garam secukup rasa.

terliur ker??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...