Thursday, July 1, 2010

Bila jiwa terusik ..

Sesi luahan perasaan ..

Kenapa bila kita berbuat baik dengan menghulurkan bantuan, bila terjadi sesuatu kita pula disalahkan? dah ditolong sedaya mampu, bila something happened which is takde kena-mengena ngan kita, kita plak yang kena bambu balik. Udah la ku tolong 4-5 kali walau pun time tu ku dalam pantang. pon tak reti berterima kasih. kita pulak yang kena bambu. hei, ko ni takde budi-bahasa ke? 4-5 kali tuko maid, so aku ke yang salah? dah ko tu cerewet tahap jin aprit, banyak songeh, mulut boleh tahan gak pedas cemana maid tu tak lari?

pastu pasal rumah plak. eh ko yang decide nak beli unit itu, which is ko sendirik tau jiran ko sapa kan? ko ingat aku ni tau ke jiran ko peel cemana? tau ke jiran ko kaya ke miskin ke? ehhh tu sume diluar bidang kuasa aku. yang aku boleh tolong ko cuma check sapa jiran ko. bangsa apa, agama apa and jantan ke tino. tu jek. lelebih mana aku tau.
eh umah ko teruk sebab jiran ko yang buat onar so apa kena-mengena ngan akuhh? aku ke yang bertanggungjawab atas sume tu? aku ni cubalah membantu apa yang patut when try to push the maintenance team, tu pon tak dipandang elok. kena juga bambu.
amboi sedap2 je ko bambu aku depan laki aku konon menyesal beli that house atas rekemen aku. hello ko yang decide, ko yang bayo, ko yang pegi survey sampai 30 kali, lagi mau salahkan aku?
betol2 tak kenang budi. dah tu takde budi bahasa plak. wei, kita ni melayu yang ada budi-bahasa so wacth your mouth. hiiiiiiii memang aku kesal bila ingatkan time menolong ko tapi bila fikirkan aku memang ikhlas, aku maafkan je la kata-kata ko tu. apatah lagi mengenang laki ko tu sedara aku so bagilah muka sket. ko ingat ko bini orang popular bolehlah buat apa saja. nak menyombong dengan aku, ko memang rugi la weiii ..

oh ya aku maafkan juga kelakuan anak ko yang kemain hebat melasak kat umah aku sampai kamera aku abih punah. ada ko say sorry kat tuan rumah? takde kan? hebat budi bahasa ko kannn??

nasihat free aku (kalo ko terjumpa blog buruk aku nihh) ..
berbudi-bahasa tu tak kira kepada sapa. jangan sebab nakkan budi orang tu baru ko pandang dia. berbudi-bahasa bukan kerana harta tetapi itu jati diri kita yang dididik sejak kecil. cubalah belajar ucapkan terima kasih kepada insan yang ikhlas membantu kita walau ianya hanya pertolongan kecil. belajarlah juga menghormati kehidupan orang lain yang mungkin tidak sehebat diri engkau.

tu jer luahan perasaan. legaaaa ..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...